ملابس رياضية مصرية الصنع تقاوم الماء والبكتيريا

ماركة مصرية محترمة

القاهرة - طور مجموعة من مهندسي البترول في مصر قماشا ضد الماء والبكتيريا لاستخدامه في تصنيع ملابس رياضية يأملون في أن توفر بديلا بتكلفة منخفضة لمثيلتها المستوردة الغالية.

فمنذ تحرير سعر صرف الجنيه المصري في 2016 أصبح شراء الملابس الرياضية المستوردة غاليا جدا لدرجة يعجز كثير من المصريين عن شرائها.

لكن الشريك المؤسس لشركة سيغما للملابس إسلام رشوان يقول إن قماشه الذي يُنتج محليا سيوفر بديلا عصريا وبسعر معقول للملابس الرياضية المستوردة من شركات عالمية.

وقال لتلفزيون "أول حاجة فكرنا فيها إن إحنا نعمل ماركة لبس رياضي، لما قعدنا نفكر لقينا (وجدنا) إن الرياضة عامةً بقت نمط حياة، دلوقتي (حاليا). بقت خلاص كل شخص مُهتم جداً إن هو يلعب رياضة ويومه يبقى فيه رياضة. فإحنا له ما نبتديش (لا نبدأ) نعمل ماركة مصرية محترمة، تصميمات كويسة، كل الكلام ده في مصر ولا يعني، الأول فكرنا في مصر بس للمصريين عامةً يعني".

وتبشر شركة (سيغما) عملاءها بمنتجات سعرها معقول ومعمرة وضد الماء.

ويوضح رشوان أن المادة الذكية المستخدمة في ملابس سيغما مستوحاة من ملابس رياضية لشركات عالمية بدأت بالفعل في استخدام مواد طاردة للماء.

وتُباع ملابس سيغما الرياضية بما بين 200 إلى 400 جنيه مصري (نحو 11 إلى 22 دولارا) وهو سعر منخفض نسبيا مقارنة مع نظيرتها المستوردة.

وفقد الجنيه المصري نصف قيمته تقريبا منذ تحرير سعر صرفه وبالتالي قفزت أسعار كثير من السلع المستوردة، الأمر الذي جعلها بعيدة عن متناول يد معظم الناس في مصر حيث يُقدر الحد الأدنى للأجور بمبلغ 1200 جنيه (نحو 67 دولارا).

وتقول سيغما إن القماش الطارد للماء لا تخترقه أو تؤثر فيه السوائل والزيوت الثقيلة الأمر الذي يجعله جذابا للاستخدام في تصنيع ملابس رياضية.

وقيل إن هذه الشركة هي الأولى في المنطقة التي تنتج مثل هذا القماش محليا.

وقال محمد ياسر كبير مسؤولي الدعاية في الشركة "كذا حاجة تخليك تشتري قبل ما تشوف أصلاً التصميم، زي مثلاً إنه مع الاستخدام الكتير، استخدام يومي كذا يوم فالقميص ما بيتكرمش (لا يتجعد)، ما بيطلعش عليه ريحة (رائحة)، ما بيعملش الحاجات دي قبل بقى لما نبص على التصميم أو القميص ده شكله إيه. المميزات دي عامة تخلي الواحد يغير فكره إن أنا أجيب القميص ده ألبسه لبسة أو كده لا".

وأضاف ياسر مازحا "عامةً اللبس هنا يعني الناس بتبص لحاجة أنت بتدي لهم تقول لهم اللبس ده مش مجرد منظر بس ده القميص ده يعني مش ناقص إن هو، هو في حاجات خارقة يعني لأن هو ضد المياه ضد الحاجات دي كلها، مش ناقص غير أنك تقول له القميص ده بيطير ويوديك للشغل".

وطرحت شركة الملابس الرياضية المحلية بالفعل في السوق مجموعتين في 2017 وتعتزم طرح خمسة منتجات جديدة في 2018.